حادثه «الروضه» نتیجه سرخوردگی تکفیری‌ها بود
کد خبر: 3666951
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
پژوهشگر مطالعات سیاسی لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

حادثه «الروضه» نتیجه سرخوردگی تکفیری‌ها بود

گروه بین‌الملل: پژوهشگر مطالعات سیاسی و اجتماعی لبنان با اشاره به حمله خونبار روز جمعه به مسجدی در مصر گفت: حادثه دلخراش استان سینای شمالی مصر، واکنش تکفیری‌ها به شکست ذلت‌بار و سرخوردگی آن‌ها در کشورهای عراق و سوریه بود.

حادثه سینا نتیجه سرخوردگی تکفیری‌ها در عراق و سوریه بود

حمله مسلحانه روز (سوم آذرماه) به مسجد روستای «الروضه» در شهر «عریش» واقع در استان سینای شمالی مصر بنابر آخرین اعلام از سوی دادستان مصر 305 کشته و 128 زخمی برجای گذاشته است که بیشتر کشته‌شدگان را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند، اما شماری از قربانیان این حمله نیز نظامیان و سربازان مصری هستند. 

این حمله وحشیانه و غیرانسانی با واکنش گسترده محافل منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شد و نهادها، کشورها، و شخصیت‌های مختلف جهان با صدور بیانیه‌ها و پیام‌هایی این حادثه دلخراش را محکوم کردند.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با هدف تحلیل و بررسی انگیزه تکفیر‌ی‌های تروریستی در هدف قراردادن مسجد صوفیان مصر، گفت‌وگویی با «سیدحسین شرف‌الدین»؛ نویسنده و پژوهشگر مطالعات سیاسی و اجتماعی لبنان و همسر «ربابه صدر»(خواهر امام موسی صدر)، انجام داده که مشروح این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو بیان کرد: تا زمانی اندیشه برتری‌جویی و کافر انگاشتن غیرخود در میان گروه‌های تکفیری تروریستی حاکم است، آن‌ها هیچ ابایی از هدف قراردادن پیروان مذاهب مختلف اسلامی و حتی مسیحیان ندارد، چرا که باور و تفکر آن‌ها این است که هر کس برخلاف آن‌ها است، کافر و مهدورالدم است.

تلاش برای رهایی از بحران شکست

این پژوهشگر مطالعات اجتماعی و سیاسی لبنان با اشاره به این که حادثه سینا واکنش گروه‌های تکفیری به سرخوردگی و شکست آن‌ها در عراق و سوریه بود، گفت: تکفیری‌ها در تلاش هستند دامنه سیطره و نفوذ خود را به بیشتر کشورهای عربی و اسلامی برسانند و در همین راستا دست به هر اقدامی برای ایجاد خوف، رعب و حشت می‌زنند.

وی گفت: تروریست‌ها چندین سال است که تلاش کردند، خلافت نامشروع و جعلی خود را در عراق و سوریه مستقر کنند، اما آن‌ها به فضل رشادت‌های نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق و سوریه و فتوای مرجعیت عالی عراق شکست خوردند و این شکست بییش از هر چیزی برای اربابان آمریکایی و صهیونیستی آنان سخت تمام شد.

سید حسین شرف‌الدین با اشاره به این که تکفیری‌ها هر فرد یا گروهی که مخالف با اندیشه و اعتقادات آن‌ها باشد، را مورد هجوم قرار می‌دهند، گفت: افکار و اعتقادات ضاله وهابیت، مبانی فکری و اعتقادی تکفیری‌ها را تشکیل می‌دهد و به همین خاطر آن‌ها خود را در مقابل اسلام و مسلمانان قرار داده‌اند و در همین راستا، مرتکب چنین اقدامات شنیعی می‌شوند.

عربستان، در امان تکفیری‌ها

وی اضافه کرد: از نظر تکفیری‌ها، هیچ تفاوتی میان گروه‌ها و مذاهب مختلف اسلامی وجود ندارد و آن‌ها پیروان تمامی این مذاهب را هدف قرار می‌دهند و برای تروریست‌ها فرقی نمی‌کند که مسلمانان در شرق یا غرب جهان اسلام باشند، بلکه هر گروهی که با آن‌ها مخالف باشد، را مورد هدف قرار می‌دهند و در این میان تنها عربستان سعودی که مولد این تفکر است، در امان قرار دارد.

حادثه سینا نتیجه سرخوردگی تکفیری‌ها در عراق و سوریه بود

وی با اشاره به هدف قرارگرفتن بسیاری از شهروندان بی‌گناه مصری در حادثه روز جمعه مسجد استان سینای شمالی مصر گفت: با توجه به این که تکفیری‌‌ها، پیروان تمامی ادیان و اندیشه‌های مخالف خود را کافر می‌پندارند، بنابراین وقوع چنین اتفاقات ناگواری در هر جایی از کشورهای اسلامی و عربی امکان‌پذیر است و آن‌ها هیچ فرقی میان نظامی و غیرنظامی قائل نیستند و بر اساس اندیشه و اعتقادات آن‌ها، همگان مهدورالدم هستند، چرا که ما شاهد هستیم که این تکفیری‌ها تنها مسلمانان و اماکن عبادی آن‌ها را مورد هجوم قرار نمی‌دهد، بلکه پیش از نیز مسیحیان و کلیساهای آن‌ها نیز هدف قرار گرفته بود.

اتهام صوفیان به بدعت در دین

این تحلیلگر مطالعات سیاسی لبنان در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در خصوص اتهام صوفیان به بدعت در دین توسط تکفیری‌ها و خروج آنان از دین گفت: تکفیری‌‌ها، شیعیان و صوفیان را به بدعت‌گذاری در دین اسلام متهم می‌کنند، این در حالی است که در حال حاضر تنها گروه بدعت‌گذار در دین اسلام، همین گروه‌های تکفیری هستند که بدون هیچ دلیل و توجیهی به مردم بی‌گناه حمله می‌کنند و آن‌ها را به خاک و خون می‌کشند.

این نویسنده و فعال اجتماعی لبنان در ادامه بیان کرد: هر انسانی که شهادتین را بگوید، حج بجا آورد و رو به قبله مسلمانان نماز بخواند چگونه می‌توان آن را بدعت‌گذار خواند؟ صوفیان از ابتدای اسلام نیز وجود داشته ‌است و آن‌ها پیوسته تلاش کرده‌ تا به خداوند نزدیک و تقرب جویند. 

بی‌مبالاتی تکفیری‌ها به حرمت مساجد

این پژوهشگر مطالعات سیاسی لبنان درخصوص عدم احترام تکفیری‌ها به مساجد و هدف قرارگرفته این اماکن عبای در کشورهای مختلف همچون عراق، سوریه، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی گفت: در نگاه افراطی تکفیری‌ها و سلفی‌های تندرو، مساجد مرکز تولیدکننده تفکر شیطانی است و با این مبنا مساجد را مورد هدف و هجوم قرار می‌دهند، این درحالی است که هر کس در خانه خداوند برود، دارای طهارت جسمی و روحی است و اهل مسجد در امان بوده و نباید مورد هجوم واقع گردند. گروه‌های تکفیری و تروریستی اقداماتی انجام می‌دهند که مخالف با سنت اسلامی بوده و هیچ پذیرشی در میان مسلمانان ندارند.

سید حسین شرف‌الدین در پایان این گفت‌وگو، با اشاره به این‌که اعمال و اهداف داعش و تکفیری‌ها تنها به کشورهای سوریه و عراق خلاصه نشده و به دیگر کشورها همچون مصر نیز کشیده شده است، گفت: فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی عراق حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی و تشکیل جبهه‌های مردمی، بخشی از توطئه این گروهک خطرناک را خنثی کرد و لازم است همه امت اسلامی و کشورهای مسلمانان در مقابل این گروهک با یکدیگر متحد شده و از هر راهی که شده است چه نظامی، چه سیاسی، چه فرهنگی و چه از طریق رسانه‌ها که نفوذ قابل توجهی در افکار عمومی دارند با این تفکر خطرناک و منحرف مقابله کنند/.

حادثه «الروضه» نتیجه سرخوردگی تکفیری‌ها بود

حادثه «الروضه» نتیجه سرخوردگی تکفیری‌ها بود

حادثه سینا نتیجه سرخوردگی تکفیری‌ها در عراق و سوریه بود


captcha